منتظر بمانید ...

مقالات بازاریابی

اقیانوس آبی و قرمز در کسب و کارهای کوچک

اقیانوس آبی و قرمز در کسب و کارهای کوچک

اقیانوس آبی و قرمز

 

اگر تصور کنیم همه کسب و کارها در یک اقیانوس قرار دارند، این اقیانوس را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد: اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز.

کسب و کارهایی که نمونه مشابه آن ها زیاد است یا به عبارتی رقبای زیادی دارند در دسته اقیانوس قرمز قرار می‌گیرند و کسب و کارهای که نمونه مشابه کمتری دارند و رقبایشان کم است و حتی در مواردی رقیبی ندارند در دسته اقیانوس آبی قرار می‌ گیرند.

یکی از سوالات مهم برای هر استارتاپ یا کسی که قصد ایجاد کاری را دارد این است که به کدام اقیانوس وارد شود، به همین خاطر در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این دو حوزه می پردازیم.

اقیانوس آبی

قبل از راه‌اندازی کسب ‌و کارتان احتمالاً به این موضوع فکر می‌کنید چه ایده‌ای انتخاب کنیم تا در اقیانوس آبی فعالیت داشته باشیم. اگر به لیست کمپانی‌ های میلیاردی دنیا نگاه کنید احتمالاً متوجه خواهید شد که همگی در زمان شروع در دسته اقیانوس آبی قرار داشته‌اند. بله، شروع یک ایده منحصر به فرد این امتیاز را به شما می‌ دهد تا به برترین کسب ‌وکار و تجارت خود تبدیل شوید.

اما این همیشه آسان نیست! همیشه نوآوری ریسک به همراه دارد. ایده ای که برای  اولین بار اجرا می شود، ناشناخته های زیادی دارد زیرا علاوه  بر ایجاد یک کسب و کار جدید، شما در حال ایجاد یک شاخه جدید در بازار نیز هستید و باید ضمن جذب مخاطبانی که بازار جدید مقداری برایشان نا آشناست روی روش های کسب درآمد و اعتماد سازی تمرکز زیادی داشته باشید.

باید بدانیم اگر راه آسان بود افراد زیادی آن را می پیمودند. بنابراین راه دشوار است اما نتایج، با اقدامات هوشمندانه، تحقیقات بازار و مشاوره کسب و کار می تواند عالی باشد.

اقیانوس قرمز

در اقیانوس قرمز ماجرا متفاوت است.افراد زیادی در این فضا حضور دارند که شما می توانید از تجربیات آن ها استفاده کنید. ممکن است تصور کنید حضور رقبای قدرتمند ممکن است عرصه را برای کسب و کارها نوپا دشوار کند اما به گفتۀ مجله کسب ‌و کار هاروارد، نکتۀ بسیار مهمی که بسیاری از کسب‌ و کارها به آن توجه نمی ‌کنند این است که موفقیت طولانی ‌مدت تنها به رقابت ‌پذیری بستگی ندارد، بلکه بخش اعظم موفقیت شرکت‌ ها به توانایی تولید تقاضای جدید و ایجاد و تسخیر بازارهای جدید بستگی دارد.

در بازار امروز رقابت امری اجتناب ناپذیر است. تصور کنید که کارآفرینی بعد از چند سال تلاش و برند سازی  با وجود اینکه از کیفیت محصولاتش کم نشده است ولی سودی که از فروش محصولاتش کسب می‌کند روز به روز کمتر می‌شود. به نظرتان مشکل کارش کجاست؟ مطمئناً رقبای زیادی همان محصول را تولید و به بازار ارائه داده‌اند و این باعث کاهش سوددهی شده است. بنابراین آشنایی با استراتژی های رقابتی در این بازار الزامی است.  پیشنهاد می کنیم 10 نکته کلیدی و اساسی که تضمین کننده موفقیت یک کسب و کار در مقابل رقباست را بررسی بفرمایید. در اقیانوس قرمز مخاطبین شما به رقبایتان وفادار هستند بنابراین باید سعی کنید با ارائه تفاوت های اساسی و عالی مشتریان را متقاعد کنید تا شما را انتخاب کنند . یک کارافرین برای  بقای کسب و کار و حفظ مشتریانش دو راه دارد. یا در یک اقیانوس قرمز شنا کند؛ یعنی اینکه در همان بازار بماند و به رقابت با رقبا بپردازد و یا اینکه کمی خلاقیت به خرج دهد و با تعریف یک نیاز یا بازار جدید به اقیانوس آرام آبی که در طرف مقابل قرار دارد برسد و بدون وجود هیچ رقیبی به کار خود ادامه دهد.

بازار ایران در کدام اقیانوس قرار دارد؟

در کشورهای در حال توسعه مانند ایران که معمولاً بازارشان هنوز به تکامل نرسیده اوضاع کمی متفاوت است.  

به‌ عنوان مثال به بازار خرید اینترنتی کالا نگاه کنید، در ایران نیمی از مردم خریدهای خود را به‌صورت اینترنتی انجام می ‌دهند و این شانس برای شما وجود دارد تا با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی خوب خریدارانی که هنوز تبدیل به مشتریان وفادار رقیب نشده‌اند را جذب کنید.

همین موضوع را می‌توانید در بازارهای خودرو ایران هم مشاهده کنید. در شرایطی که خودروهای داخلی فراوانی وجود دارد و خودروهای خارجی زیادی مثل کیا، تویوتا، هیوندای و …. در ایران دارای نمایندگی هستند، به‌راحتی برندهای جدید چینی وارد ایران می‌شوند و از همان ماه‌ های اول فروش بالایی را تجربه می ‌کنند. در حالی که در بازارهای آمریکایی که ۱۰۰ ها خودرو ساز معروف و باکیفیت مثل فورد، بی ام وی، تویوتا و …. کل بازار را تصاحب کرده‌اند و میلیاردها دلار صرف تحقیقات و توسعه محصولات خود می‌ کنند آیا ورود شرکت نوپا و موفقیت سریع آن امکان پذیر است؟

مایل هستیم نظرتان را در رابطه با این مقاله بدانیم.

 

شماره واتساپ ما : 09115704185

آدرس اینستاگرام ما :  https://www.instagram.com/pashamarketing.ir/?hl=en 

 

 

بازاریابی پاشا

اوج بازار

 

نظرات

ارسال نظر